18 dagar
Varaktighet
Aug-Sep
Månad
Norra Indien
Plats
6
Nivå

Detta är en motorcykelresa för de som önskar något utöver det vanliga. Denna väg är rankad av flera MC-tidningar som den mest spektakulära vägen i världen. 

Vi kör genom frodiga dalar, längs brusande floder, över enorma bergspass. Vi bor tillsammans med nomader på den tibetanska platån och upplever tystnaden och den vilda storheten så långt från civilisationen man kan komma. Vi kör genom Spiti Valley, dalen som ligger på gränsen till Tibet, så öde och vacker att den får dig att tappa andan. När vi kommit till vägens ände har vi korsat Himalayakedjan på två hjul och kört över världens högsta körbara pass som ligger 300 m högre än Mt. Everest Base camp (Khardung La, 5602 m ö.h.).

DATUM22. augusti — 8. september 2018 (fullbokad)

1. augusti – 18. augusti 2018 (extrainsatt resa- lediga platser)

21. augusti — 7. september 2019

PRIS 46 900 kr (SEK)
INKLUDERAT
Flyg tur/retur Sverige – Delhi, turistklass, inkl. alla skatter och avgifter

Övernattning på bra hotell i dubbelrum där det finns tillgänglighet, camping i bergen

Helpension, frukost, lunch och middag varje dag

Inner-line permit till Khardung La och Nubra Valley

Inträdesavgifter till sevärdheter och sightseeing

Motorcykel: Royal Enfield Bullet 500, inkl. mekaniker och följebil

All bensin

Nattåg tur/retur Delhi – Kalka

”Toy train” Kalka-Shimla

Flyg Leh – Delhi

Lokal transport: taxi, motorcykeltaxi (autorickshaw), cykeltaxi (cykelrickshaw)

Norska reseledare

INTE INKLUDERAT
VisumDricks
DryckerUtgifter av personlig art
UTRUSTNINGEgen hjälm, MC-utrustning och regnkläder. Läs mer i Praktisk information

Läs mer om resan i dag för dag programmet

Läs mer om resan i dag för dag programmet

Boka ditt äventyr nu

Vi vill gärna prata motorcykelresor med dig Kontakt oss

1

Avresa från Sverige

2

Ankomst Delhi, sightseeing i Delhi

Den första dagen i Indien utforskar vi lite i miljonstaden Delhi. Det är en spännande stad med både gammalt och nytt, vackra välorganiserade områden och basarområden där det myllrar av människor, cykeltaxis och kossor. Vi besöker Karol Bagh som är Delhis motorcykelcentrum. Här kan det mesta som gäller MC ordnas.
3

Delhi – Kalka - Shimla (2205 moh)

IndiaEfter en tidig frukost sätter vi kursen mot tågstationen i Delhi. Det är en upplevelse i sig själv. Vissa sover och andra tvättar sig på perrongen. Kossor vandrar fritt bland myllret av människor. Vi åker tåget norrut till Kalka som ligger vid foten av Himalaya. Här byter vi till ett annat tåg som tar oss upp till den gamla, mysiga berglandsbygden Shimla. Resan med tåget hittar du i Guinness rekordbok som världens brantaste tågsträcka och den anses vara en riktig klassiker. Det är skönt att lämna det indiska slättlandskapet och sakta krypa uppöver längs dalsidan i Himalaya. Shimla var det brittiska imperiets sommarhuvudstad på den tiden de regerade i Indien. Här får vi göra oss bekanta med våra Royal Enfielders som ska frakta oss runt de kommande dagarna på ”Världens högsta MC-resa”.
4

Shimla - Sarahan (124 km. MC-resans start)

Vi kör genom en vacker del av Himachal Pradesh som många ännu inte upptäckt. Vägen svänger sig genom äppelodlingar och skogsklädda bergssidor. Vi får vårt första möte med en brant, smal och svängig motorcykelväg. Detta är en lite trafikerad väg med en vacker utsikt från bergstoppstaden Sarahan! Här besöker vi Bhimakali Tempel som är knutet till många legender.
5

Sarahan - Sangla (2700 m ö.h.) (140 km)

Resan från Sarahan till Sangla är väldigt utmanande med serpentinvägar och otroligt höga och stora stup. Detta är ingångsporten till Kinnauri-distriktet. I Sangla kommer du att se det imponerande Kamru Fortet. Denna dal är också känd som Baspa Valley, en av de vackraste i regionen och rik på Kinnauri arkitektur. Vi har också möjlighet att besöka landsbygden Chitkul och Rackchham som båda bjuder på vacker natur och arkitektur. Vi avslutar kvällen runt elden.
6

Sangla – Kalpa (2960 m ö.h.)(49 km)

Vi kör vidare till Recongpeo, som är huvudkvarteret i Kinnauri-distriktet, där det finns ett buddhistiskt kloster i Recongpeo. Därifrån har vi en fantastisk utsikt över berget Kinner Kailash. Vi övernattar i Kalpa på ett hotell.
7

Kalpa – Tabo (3280 m ö.h.) (167 km)

IndiaVi kör nu in i ett område som kräver specialtillstånd. Detta ordnar reseledarna. Det är en skön rutt som för oss via Khab där Sutlej River går in i Indien och blir en del av Spiti River. Vi stiger fort och vägen tar oss högre och högre över Spiti River tills vi når landsbygden Nako. Nako är känd för att vara en av de mest charmerande landsbygderna tack vare den fantastiska utsikten. Norr om landsbygden är det ett buddhistiskt klosterkomplex som tillhör Drugpa-sekten i tibetansk buddhism. Vi gör en brant stigning och passerar genom flera landsbygder innan vi når landsbygden Tabo. Klostret Tabo blev grundat 996 e.Kr. och blir ofta kallat för Ajanta av Himalaya på grund av alla grottor man kan hitta där. Vi utforskar Taboklostret och landsbygden.
8

Tabo - Kaza (3800 m ö.h.) (140 km)

Efter frukosten kör vi mot Dhankar som är den gamla huvudstaden i Spiti. Här ser vi ett fort och ett tempel i en otrolig placering högt uppe på den karga, steniga bergssidan. I Lalung finns det ett svart buddhistiskt kloster som är intressant att besöka. Efter lunch i Kaza kör vi upp till landsbygden Kibber som är en av de högsta permanent bosatta landsbygder i världen. Den ligger på 4200 meter i en trång dal och har också ett av världens högst belägna postkontor. Vi tillbringar natten i Kaza.
9

Kaza – Chandratal (4300m) (120 km)

IndiaVägen går sedan vidare genom flera landsbygder i Spitidalen och den sista landsbygden i dalen är Losar. Härifrån stiger vägen upp till Kunzum på 4700 meter. Detta pass bjuder på panoramautsikt över de snöklädda fjällen och färgrika bönflaggor. Sedan tar vi avfarten och kör på en stig in i berget. Vägen till Månsjön (Shandratal) måste upplevas. Framme vid den gröna oasen, som är ett av världens högst belägna sjöar, övernattar vi i tält. Stjärnhimlen i denna tunna luft, utan några störande ljuskällor, är en upplevelse i klart väder.
10

Chandratal - Jispa (3500m) (150 km)

Vägen, eller rättare sagt, den obefintliga vägen, bjuder på roliga utmaningar i form av sten och floder vi passerar. Vi kör ut från den vackra Spitidalen över gröna dalsidor och ner i en frodig dal där det finns glaciärtroner. Vi stannar i Tandi där vi laddar upp med bensin. Denna bensinstation är den sista stationen på 400km innan vi korsar den tibetanska högslätten. Efter en krävande kördag är det skönt att ta en dusch och äta en god middag på hotellet i Jispa som ligger vid floden Bhaga.
11

Jispa - Sarchu (4253 m ö.h.) via Baralacha La (4918 m ö.h.) (82 km)

Efter Jispa är det mestadels grusväg som de för tillfället håller på att asfaltera. Vi stannar för en poliskontroll i Darcha som ligger vid Bhagafloden. Darcha är den sista bosättningen som bara består av några fallskärmstält. Vi korsar floden och startar klättringen. Vi passerar Zing Zing Bar (4067 m) och Baralacha La (4918 m) och vi är nu 110 meter högre än Mount Blanc. Här finns det ingen vegetation och landskapet består av variationer av brunt som skiftar färg i solljuset. Det är en vild natur! Vi kommer fram till tältcampingen där kocken lagar god mat till oss på eftermiddagen.
12

Sarchu - Tsokar (4420 m ö.h.) via Nukeela (4800 m ö.h.) och Lachulung La (4900 m ö.h.) (140 km)

Vägen är som hämtad ur en magisk scen av marmorerade berg som stiger upp från Yamu-floden som är omringad av små dammar och vatten. Sedan kör vi vidare till Whisky Nalah (4802 m) och Pang (4522 m) och över Lachulung La (5077 m). När vi har kommit upp för hårnålsvängarna och står på toppen kan vi gratulera varandra att vi klarat det första passet över 5000 meter! Härifrån går vägen nedåt. Vi kör av huvudvägen och övernattar i ett camp vid Tso Kar Lake. Området har ett rikt fågelliv, där bland annat sällsynta Brahmin-änder och svarthalsade tranor bor. I dessa områden finns det också vargar och snöleoparder. Tsokar-sjön är omringad av vita fjälltoppar som speglar sig i sjön som skiftar färg utöver dagen. Det är en vacker syn.
13

Tsokar - Leh (3505 m ö.h.) via Tanglang La (5328 m) (200 km)

Idag kör vi tillbaka till huvudvägen och kör på fina asfaltvägar över världens näst högsta pass, Tanglang La, på 5328 m. Det är en fantastisk utsikt från toppen! Färden fortsätter neråt på fler svängiga vägar. Efter en kaffepaus i en landsbygd kör vi genom vackra dalar och längs brusande floder till regionhuvudstaden Leh. Ett bra hotell och en varm dusch väntar!
14

Ledig dag i Leh och besök i ett kloster

Människorna i Leh är vänliga och deras ansiktsdrag är mer kinesiska än indiska. Det finns många små, mysiga restauranger som serverar goda, tibetanska rätter. Vi spenderar dagen med att besöka ett kloster och utforska denna spännande stad. Här finns det möjlighet att köpa lokalproducerade produkter såsom filtar, skinnkläder och smycken på den tibetanska marknaden.
15

Leh – Wari La (5312 m) - Nubra Valley (160 km

Verdens høyeste MC-turAtt sätta sig på en Enfield i Leh med kurs mot världens högsta, motoriserade pass, gör att det kittlar lite i magen. Höjden på passet är nästan 5606 m ö.h, vilket är högre än Mount Everest Base Camp. Man undrar hur det ser ut där uppe, om det är svårt att andas och vad som skulle hända om motorcykeln skulle få något problem påväg upp. Efter en dryg timme kommer vi till en kontroll där vi behöver tillstånd att fortsätta. Efter denna stopp börjar vi märka av höjden. Den smala grusvägen tar oss högre och högre och ibland möter vi lastbilar som sakta kommer nedkörandes. Efter ett tag så sträcker sig glaciärerna ner till vägen och vi måste köra genom flera små bäckar innan vi når toppen. På toppen, 5606 m ö.h. har vi en fantastisk utsikt i alla riktningar. Kollar vi norrut kan vi se Kina. Bergstopparna runt omkring är mellan 7-8000 m. Några höjdvana soldater är placerade här och vaktar passet. För oss, som kommer från Leh på MC, kan vi här uppe bli lite skakis i knäna. Men utsikten, det starka ljuset och känslan av att stå på världens tak, får dig bokstavligen att tappa andan! Vi kör över passet och ner till Nubra Valley där vi övernattar.
16

Nubra Valley – Leh (Sista kördagen på MC) 95 km

Verdens høyeste MC-turFörmiddagen spenderar vi att rida på sällsynta kameler i sanddynorna och njuta av skönheten i dalen, innan vi kör tillbaka över Khardung La til Leh.
17

Leh - Delhi (flight). Sightseeing och avslutningsmiddag.

Vi flyger från Leh till Delhi, och i klart väder kan vi se K2. Resan avslutas med sightseeing, shopping och festmiddag i Delhi innan vi flyger hem till Sverige med ett berg av upplevelser.
18

Ankomst Sverige

Boka ditt äventyr idag

Vi vill gärna prata motorcykelresor med dig Kontakt oss

Les mer om turen i dag for dag programmet

Les mer om turen i dag for dag programmet

Bestill ditt eventyr nå

Vi vil gjerne snakke motorsykkelreiser med deg Kontakt oss

Motorcykelresa i Himalaya

Recensioner

Visa recensioner på alla språk (8)

John Finsberg
december 15, 2015

En godt organisert reise, hvor vi som deltakere følte den tryggheten som turlederne formidlet.
God kunnskap fra turlederne om turen, landet og kulturen.
Fantastisk naturopplevelse.
// John Finsberg, Oslo

Per Arntzen
juli 13, 2016

En voldsom opplevelse av storslagen natur i stor høyde.
Alt føltes overraskende trygt enten det var kaoset i Dehli eller ”Flåklypaveier”.
Vi gledet oss til hver kjøredag. Synes også at det var helt greit med to uker i ”vegetarland”.

Erik Bjørhovde
september 6, 2016

Godt tilrettelagt opplevelsestur!
Reiste til India for første gang, med mål om å se litt av landet/kulturen, mektige fjell og kjøre MC. Alle mål innfridd !
Artig å se både rester av britisk kultur, forskjellige religioner og nærhet til Kina-Tibet/Pakistan.

Sigmund Aunan
november 11, 2016

Et minne for livet!
Følelse av mestring både kjøre teknisk, fysisk og psykisk.
En utrolig naturopplevelse!
Flott gjeng.
/Sigmund Aunan, Oslo

Kai Strekerud
januari 2, 2017

Et vell av opplevelser for alle sanser!! Et godt kameratskap og samhold i gruppen. Dyktige reiseledere og mekanikere som taklet utfordringer på en glimrende måte, og gjorde sitt beste for at turen skulle bli en fantastisk opplevelse for alle!

Monica Votvik
januari 4, 2017

Jeg kunne bare fortsatt å fortelle om fantastiske veier, fjell, folk, innsjøer og nye spennende opplevelser hver dag. Over hvert pass, bak hver sving, over de tibetanske høyslettene, gjennom landsbyene, har det ventet nye overraskelser. Det har vært spennende, utfordrende, morsomt, imponerende og interessant.

Finn Knudsen
oktober 14, 2017

Til tross for min totale mangel på motorsykkel erfaring har jeg fullført Sri Lanka og Verden’s høyeste MC i 2017. Kan ikke få nok av de spektaktulære naturopplevelsene og de andre pluss opplevelsene som gruppene bidro med. Det eneste Indian Adventure ikke har kontroll på er været!

september 5, 2018

Kuleste turen jeg har vært på noensinne!
Prikkfritt arrangement av Indian. En kamerat spurte hva som var høydepunktet på turen…Hver dag er svaret!
Himalaya er ubeskrivelig og det er faktisk turen også. Kan egentlig ikke få fullrost både selve turen og Indian Adventure nok. Dette var en tur jeg kommer til å gnåle om resten av livet! Fantastisk!!! Har du litt MC erfaring og er ute etter et ekte eventyr..Ikke nøl!

Skriv en recension om denna resa

Betyg

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.